Właściwości kakao, czyli dlaczego warto sięgać po "pokarm bogów"

Uwielbiasz słodkości, ale unikasz ich, bo myślisz, że to tylko puste kalorie? Zależy jakie wybierzesz! Wiele rodzajów faktycznie jest niezdrowa i tuczy, ale na szczęście są wyjątki. Wybierając surowe kakao, fundujesz sobie solidną porcję składników odżywczych i zdrowia. Nie bez powodu nazywane jest "pokarmem bogów".

Kakao na lepszy humor

Ten brązowy proszek może być naprawdę skutecznym antydepresantem. Dzięki składnikowi nazywanemu fenetylaminą, który jest neuroprzekaźnikiem pełniącym w mózgu funkcję „poprawiacza humoru”.

Poza tym, jak potwierdzają specjaliści z Unierwsytetu w Michigan, kakao stymuluje produkcję endorfin, które często towarzyszą nam podczas czynności takich jak sport, śmiech, seks czy skreślenie „szóstki” w lotto.

Żeby tego było mało, główny składnik czekolady (a przynajmniej tej dobrej jakości) wspomaga produkcję serotoniny, czyli „hormonu szczęścia”.

Każdy gram kakao zawiera blisko 44 mg flawonoidów, czyli silnych przeciwutleniaczy należących do grupy polifenoli. Gorąca czekolada dostarcza ich więcej niż uznawane za skarbnicę przeciwutleniaczy czerwone wino czy herbata.

Zobacz więcej:

Kakao na zdrowie

Poza tym kakao pomaga w walce z nowotworami, chorobami serca i spowalnia proces starzenia się organizmu (za sprawą wspomnianych już przeciwutleniaczy). Liczne badania dowodzą, że brązowy proszek obniża poziom cholesterolu LDL, poprawia krążenie krwi, obniża nadciśnienie, poprawia pamięć i koncentrację, a także wspomaga trawienie.

Kakao dostarcza niezbędnych składników mineralnych, takich jak wapń czy potas. Jednym z największych skarbów, jakie zawiera surowe kakao, jest jednak magnez, który pozytywnie wpływa na pracę serca, poprawia wydolność umysłu i minimalizuje negatywne skutki stresu.

Zobacz również: Kuchenne pomysły na wyciągnięcie ręki. Poznajcie smaczne blogi

Kto powinien go unikać?

Nie zapominaj jednak, że oprócz przeciwutleniaczy i substancji poprawiających nastrój, kakao zawiera także kofeinę, a nadmierne jego spożycie u bardziej wrażliwych osób może prowadzić do bezsenności. Rozwiązaniem jest substytut kakao — karob. Jest słodszy, ale nie zwiera kofeiny.

W kakao znajdziesz także oksalaty, których zbyt wysoki poziom sprzyja tworzeniu się kamieni nerkowych.

W jakiej formie jeść kakao?

Czy aby skorzystać z pozytywnych właściwości kakao, wystarczy jeść czekoladę? Nie do końca. W procesie produkcyjnym te wszechstronne ziarenka mogą stracić znaczną część swoich właściwości, dlatego najlepiej jest sięgać po surową wersję. Wbrew pozorom mają one gorzki smak, dlatego zamiast jeść je na surowo, lepiej dodawać je do koktajli, granoli czy jogurtu.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Porady kulinarne:

Bogate właściwości marchewki Właściwości rozmarynu Ciastu marchewkowemu mówię stanowcze "Tak" - zobacz dlaczego Czym przyprawić dania z kurczaka? Obiad na kieszeń studenta, ale z klasą! Właściwości botwiny Sezon na botwinkę – dlaczego warto włączyć ją do diety? Jak ugotować makaron idealny?